”Zleć

”UG8gY28gcm9iacSHIGFuYWxpesSZIGtvbmt1cmVuY2ppPw==”

”QW5hbGl6YSBrb25rdXJlbmNqaSBtb8W8ZSB1c3ByYXduacSHIHByb2NlcyB6ZG9ieXdhbmlhIG5vd3ljaCBrbGllbnTDs3cgaSB1dHJ6eW15d2FuaWEgdHljaCwga3TDs3J6eSBzxIUgeiBuYW1pIG9kIGRhd25hLiBBIHRvIG1hIGJlenBvxZtyZWRuaSB3cMWCeXcgbmEgb3NpxIVnYW55IHByemV6IHByemVkc2nEmWJpb3JzdHdvIHd5bmlrIGZpbmFuc293eS4gQW5hbGl6YSBrb25rdXJlbmNqaSB0byBjesSZc3RvIMW8bXVkbmEgaSBkcm9iaWF6Z293YSBwcmFjYSB6d2nEhXphbmEgeiB6ZWJyYW5pZW0gaSB1cG9yesSFZGtvd2FuaWVtIHdzemVsa2ljaCBtb8W8bGl3eWNoIGRvIHpkb2J5Y2lhIGRhbnljaCBuYSB0ZW1hdCBicmFuxbx5Lg==”
”Zleć

Jak właściwie zidentyfikować konkurencję – research konkurencji

Musisz wiedzieć, kim są twoi konkurenci – to podstawa działania online. Dlaczego? Znane są przypadki wykorzystywania działań konkurencji do promowania własnych produktów czy usług np. przez wyświetlanie swojej reklamy w wyszukiwarce Google na frazę z nazwą konkurencji. To całkiem powszechne działania. W związku z tym wiedza na temat rynku, branży nie wystarczy – trzeba wiedzieć kto dokładnie robi jakie działania i w jakich kanałach.

Prawdopodobnie masz już listę swojej konkurencji, ale czy na pewno przeszukałeś każdy kąt?

Rodzaje konkurencji

Nie ma tylko jednego rodzaju konkurencji, dlatego w zupełnie inny sposób powinieneś podchodzić do analizy działań ze względu na jej rodzaj. Istnieją konkurenci bezpośredni i pośredni oraz trzeciorzędni:

a. Bezpośrednia konkurencja

Są to firmy oferujące te same usługi lub produkty, co Ty na tym samym obszarze geograficznym – skierowane do tych samych odbiorców i obsługujące te same potrzeby.

b. Pośrednia konkurencja

Są to firmy, które oferują te same lub podobne usługi i produkty w tym samym obszarze, ale służą innym potrzebom lub celom lub są skierowane do różnych odbiorców.

c. Trzeciorzędna konkurencja

To ktoś, kto sprzedaje produkt, który może być niejasno powiązany z Twoim, ale tak naprawdę z nim nie nie konkuruje. Identyfikacja tego typu konkurentów jest nadal ważna.

Przykład

Powiedzmy, że sprzedajesz mleko. Twój produkt jest dostępny w supermarketach w całym kraju. Bezpośrednim konkurentem byłby ktoś, kto również sprzedaje mleko i przechowuje swoje produkty w takich samych miejscach jak Ty. Mleko ma zbliżoną cenę i jest skierowane do tej samej grupy osób. Pośrednim konkurentem byłby ktoś, kto sprzedaje mleko roślinne. Jest sprzedawane w tym samym miejscu, ale produkt jest oczywiście inny oraz rynek docelowy jest inny (np. osoby nietolerujące laktozy, weganie itd.). Nie byłby to bezpośredni konkurent, ale nadal mogliby przejąć część Twojego rynku, jeśli ich produkt kogoś przekona. W tym kontekście trzeciorzędną konkurencją będzie ktoś, kto sprzedaje np. jogurty. Dlaczego? Bo, może stać się on bezpośrednim lub pośrednim konkurentem, jeśli zdecyduje się na rozszerzenie rynku lub komunikaty bezpośrednio odnoszące się do produktu z twojej kategorii.

Elementy analizy konkurencji:

  • Raport SEO i pozycje konkurencji w wyszukiwarce Google

    Przeanalizuj na jakie słowa kluczowe Twoi konkurenci pojawiają się w wyszukiwarce Google. Dzięki temu będziesz wiedział na co szczególnie stawiają i co generuje dla nich wyniki. Taki raport pozwoli Ci również dowiedzieć się ile konkurencja pozyskuje ruchu lub nawet sprzedaży w konkretnych słów.

  • Raport z ruchu na Twojej stronie www oraz stronach konkurencji

    Sprawdź swojego najskuteczniejszego konkurenta, aby uzyskać wyobrażenie o jego maksymalnym możliwym zasięgu. Uzyskaj informacje skąd pochodzi ruch, czy jest płatny, darmowy, a może pochodzi od zewnętrznych partnerów. Sprawdź czy odbiorcy są zaangażowani w określony fragment treści w witrynie i gdzie najczęściej szukają informacji na stronach konkurencji.

  • Raport z treści na Twojej stronie www oraz stronach konkurencji

    Ten wątek będzie wyjątkowo cenny dla strategów treści i specjalistów SEO. Lista najlepszych stron może ostrzec Cię, które strony możesz dodać do struktury swojej witryny. A dokładniej, może wskazać, o jakich tematach należy pisać, aby wygenerować największy ruch.

    Przyjrzyj się tematom, na które stawiają inne strony internetowe w swoich sezonowych i regularnych kampaniach i ujawnij, jakich kanałów używają do skutecznej promocji. Na podstawie tych danych możesz uzyskać informacje, które pomogą Ci zaplanować jeszcze lepszą kampanię, niezależnie od tego, czy chodzi o ogólną świadomość marki, czy o konwersje.

  • Raport ze wzmianek na temat marki oraz konkurencji

    Przeanalizuj wszystkie wzmianki o swojej marce oraz o konkurencji. Dowiedz się, co mówi się na ich temat w internecie, jaki panuje nastrój w kontekście tego brandu i wykorzystaj to w swojej komunikacji.

  • Raport z aktywności konkurencji w Social Media

    Przyjrzyj się aktywności w Social Mediach swojej konkurencji, ale nie tylko na podstawowym poziomie. Zbadaj wypuszczane przez nich komunikaty reklamowe za pomocą np. Facebook Ads Library.

Laptop Competivo

Jesteśmy ekspertami digital marketingu

Porozmawiaj z nami i sprawdź co możemy dla Ciebie zrobić

Umów się na spotkanie on-line

Wybierz datę rozmowy