”UG8gY28gcm9iacSHIGFuYWxpesSZIGtvbmt1cmVuY2ppPw==”
Jak właściwie zidentyfikować konkurencję – research konkurencji
Musisz wiedzieć, kim są twoi konkurenci – to podstawa działania online. Dlaczego? Znane są przypadki wykorzystywania działań konkurencji do promowania własnych produktów czy usług np. przez wyświetlanie swojej reklamy w wyszukiwarce Google na frazę z nazwą konkurencji. To całkiem powszechne działania. W związku z tym wiedza na temat rynku, branży nie wystarczy – trzeba wiedzieć kto dokładnie robi jakie działania i w jakich kanałach.
Prawdopodobnie masz już listę swojej konkurencji, ale czy na pewno przeszukałeś każdy kąt?
Rodzaje konkurencji
Nie ma tylko jednego rodzaju konkurencji, dlatego w zupełnie inny sposób powinieneś podchodzić do analizy działań ze względu na jej rodzaj. Istnieją konkurenci bezpośredni i pośredni oraz trzeciorzędni:
a. Bezpośrednia konkurencja
Są to firmy oferujące te same usługi lub produkty, co Ty na tym samym obszarze geograficznym – skierowane do tych samych odbiorców i obsługujące te same potrzeby.
b. Pośrednia konkurencja
Są to firmy, które oferują te same lub podobne usługi i produkty w tym samym obszarze, ale służą innym potrzebom lub celom lub są skierowane do różnych odbiorców.
c. Trzeciorzędna konkurencja
To ktoś, kto sprzedaje produkt, który może być niejasno powiązany z Twoim, ale tak naprawdę z nim nie nie konkuruje. Identyfikacja tego typu konkurentów jest nadal ważna.