”UG8gY28gcm9iacSHIGFuYWxpesSZIGtvbmt1cmVuY2ppPw==”
Jak właściwie zidentyfikować konkurencję – research konkurencji
Musisz wiedzieć, kim są twoi konkurenci – to podstawa działania online. Dlaczego? Znane są przypadki wykorzystywania działań konkurencji do promowania własnych produktów czy usług np. przez wyświetlanie swojej reklamy w wyszukiwarce Google na frazę z nazwą konkurencji. To całkiem powszechne działania. W związku z tym wiedza na temat rynku, branży nie wystarczy – trzeba wiedzieć kto dokładnie robi jakie działania i w jakich kanałach.
Prawdopodobnie masz już listę swojej konkurencji, ale czy na pewno przeszukałeś każdy kąt?
Rodzaje konkurencji
Nie ma tylko jednego rodzaju konkurencji, dlatego w zupełnie inny sposób powinieneś podchodzić do analizy działań ze względu na jej rodzaj. Istnieją konkurenci bezpośredni i pośredni oraz trzeciorzędni:
a. Bezpośrednia konkurencja
Są to firmy oferujące te same usługi lub produkty, co Ty na tym samym obszarze geograficznym – skierowane do tych samych odbiorców i obsługujące te same potrzeby.
b. Pośrednia konkurencja
Są to firmy, które oferują te same lub podobne usługi i produkty w tym samym obszarze, ale służą innym potrzebom lub celom lub są skierowane do różnych odbiorców.
c. Trzeciorzędna konkurencja
To ktoś, kto sprzedaje produkt, który może być niejasno powiązany z Twoim, ale tak naprawdę z nim nie nie konkuruje. Identyfikacja tego typu konkurentów jest nadal ważna.
Przykład
Elementy analizy konkurencji:
Raport SEO i pozycje konkurencji w wyszukiwarce Google
Przeanalizuj na jakie słowa kluczowe Twoi konkurenci pojawiają się w wyszukiwarce Google. Dzięki temu będziesz wiedział na co szczególnie stawiają i co generuje dla nich wyniki. Taki raport pozwoli Ci również dowiedzieć się ile konkurencja pozyskuje ruchu lub nawet sprzedaży w konkretnych słów.
Raport z ruchu na Twojej stronie www oraz stronach konkurencji
Sprawdź swojego najskuteczniejszego konkurenta, aby uzyskać wyobrażenie o jego maksymalnym możliwym zasięgu. Uzyskaj informacje skąd pochodzi ruch, czy jest płatny, darmowy, a może pochodzi od zewnętrznych partnerów. Sprawdź czy odbiorcy są zaangażowani w określony fragment treści w witrynie i gdzie najczęściej szukają informacji na stronach konkurencji.
Raport z treści na Twojej stronie www oraz stronach konkurencji
Ten wątek będzie wyjątkowo cenny dla strategów treści i specjalistów SEO. Lista najlepszych stron może ostrzec Cię, które strony możesz dodać do struktury swojej witryny. A dokładniej, może wskazać, o jakich tematach należy pisać, aby wygenerować największy ruch.
Przyjrzyj się tematom, na które stawiają inne strony internetowe w swoich sezonowych i regularnych kampaniach i ujawnij, jakich kanałów używają do skutecznej promocji. Na podstawie tych danych możesz uzyskać informacje, które pomogą Ci zaplanować jeszcze lepszą kampanię, niezależnie od tego, czy chodzi o ogólną świadomość marki, czy o konwersje.
Raport ze wzmianek na temat marki oraz konkurencji
Przeanalizuj wszystkie wzmianki o swojej marce oraz o konkurencji. Dowiedz się, co mówi się na ich temat w internecie, jaki panuje nastrój w kontekście tego brandu i wykorzystaj to w swojej komunikacji.
Raport z aktywności konkurencji w Social Media
Przyjrzyj się aktywności w Social Mediach swojej konkurencji, ale nie tylko na podstawowym poziomie. Zbadaj wypuszczane przez nich komunikaty reklamowe za pomocą np. Facebook Ads Library.