Linkowanie było przez lata podstawą pozycjonowania stron i wciąż jest w tym procesie ważne.
Dowiedz się, jak właściwie budować strukturę linków prowadzących do Twojej strony, skąd brać takie linki i jakimi zasadami kierować się przy ich doborze.
Czym jest linkowanie do Twojej strony i dlaczego jest ważne?
Linkowanie to po prostu zamieszczanie w bardzo różnych miejscach w Internecie odnośników prowadzących do Twojej strony, którą chcesz promować. Jest to część procesu budowania jej pozycji, która przekłada się na to jak wysokie miejsce zajmie ona w wynikach wyszukiwania na stronach takich jak Google, Bing, Yahoo!, Baidu, Yandex czy DuckDuckGo. Przy czym ponad 90 procent wyszukiwani na świecie to Google, w Polsce jest bardzo podobnie. Wyszukiwarka internetowa jest bardzo często pierwszym miejscem, gdzie internauci szukają informacji, wpisując odpowiednią frazę na przykład ‘tanie komputery’ czy ‘wypożyczalnia samochodów Warszawa’. Wysoka pozycja jest konieczna, gdyż przeciętny użytkownik sieci dostrzega maksymalnie kilka pierwszych pozycji na liście wyszukanych stron. Możesz oczywiście również skorzystać z opcji płatnych reklam pojawiających się przed wynikami, lecz jest to wyjście droższe, a Twój link będzie oznaczony jako reklama.
Skąd pozyskiwać linki?
Linki do Twojej strony mogą być zamieszczane w bardzo wielu miejscach. Najczęściej są to takie strony jak:
- katalogi stron – kiedyś bardzo modne i będące podstawą pozycjonowania. Dziś są mniej popularne, ale te najlepsze wciąż mogą być przydatne, choć są zazwyczaj płatne;
- zaplecze strony – to miejsca w postaci blogów czy całych portali wspierających główną stronę, na których możesz zamieszczać liczne teksty i w nich linki do głównej strony;
- artykuły sponsorowane – zamieszczane w prasie internetowej ogólnej czy też branżowej mogą być bardzo skuteczne zarówno w tworzeniu pozycji strony jak i zwiększaniu liczby osób ją odwiedzających;
- media społecznościowe – nie budują one bezpośrednio rankingu Twojej strony, ale mają wpływ na ocenę jej zaufania, więc warto je wstawiać na Facebooku, Twitterze, Instagramie i tym podobnych miejscach;
- fora, blogi, komentarze – to zarówno wpisy główne z linkami jak i tak zwany marketing szeptany, czyli linki z ofertą zamieszczane w komentarzach;
- spisy firm – na przykład wizytówka Google i wiele podobnych miejsc.
Dobrą strategią jest korzystanie z narzędzi takich jak Semrush Link Building Tool, Semrush Backling Audit czy Semrush Backling Analytics. Pozyskiwanie linków jest znacznie łatwiejsze, gdy skorzystasz z pierwszego z tych narzędzi. Poda Ci ono listę stron – stworzoną na podstawie Twojej strony, podanych słów kluczowych oraz Twojej konkurencji – na których powinieneś starać się umieścić linki. Poprzez to narzędzie będziesz mógł także bezpośrednio zwrócić się do tych stron z propozycją współpracy. W celu sprawdzania jakie linki wykorzystują strony konkurencji możesz wykorzystać narzędzie Semrush Backling Analytics. Dzięki temu będziesz wiedział, gdzie umieścić swoje linki, aby być konkurencyjnym. W celu nadzoru nad linkami korzystaj regularnie z Semrush Backling Audit, który pokaże Ci wszystkie linki prowadzące do Twojej strony z ich podstawowymi danymi.
Jakie linki są najlepsze?
Najbardziej wartościowe linki powinny spełniać szereg kryteriów. Linki słabej jakości nie przyniosą żadnej korzyści, a duża liczba linków nienaturalnych może prowadzić nawet do blokady ze strony Google i niepojawiania się danej strony w wynikach wyszukiwania. Przede wszystkim linki powinny znajdować się na stronach oferujących wartościowy kontent. To zwiększa ich przydatność i zauważalność przez odbiorców. Publikowanie na przykład linków przekierowujących do strony o czymś zupełnie innym niż tekst na stronie jest bardzo źle oceniane przez algorytmy Google. Właśnie dlatego trzeba tutaj postawić na jakość linków, a nie na masową produkcję. Właściwe wykonanie linku i użycie parametru do-follow pozwala robotom Google na pobranie części zawartości strony z linkiem do tej linkowanej. Znacznie zwiększa to Twoją pozycję przy wyszukiwaniu fraz użytych na stronie z linkiem. Zawsze umieszczając linki, sprawdzaj wskaźnik TrustRank danej strony. Im jest on wyższy, tym lepiej. Automatycznie zwiększa to poziom zaufania Twojej strony.
Czego unikać przy linkowaniu?
Tak jak było już wspomniane, należy unikać masowego tworzenia linków ze słabych lub niemających nic wspólnego z Twoją branżą stron. Takie działania nie tylko nie pomogą, ale wręcz zaszkodzą, gdyż algorytmy wyszukiwarek reagują na takie działania, obniżając rankingi lub też całkowicie pomijając daną stronę w wynikach wyszukiwania. Warto jest dobrze zapoznać się z tematem linkowania i w ogóle budowania pozycji strony lub też powierzyć to zadanie fachowcom. Największym błędem dość często spotykanym jest po prostu niezajmowanie się linkowaniem w ogóle. Oznacza to niską pozycję w wyszukiwarkach, a to jedno z najważniejszych zagadnień w tworzeniu rozpoznawalności firmy, marki czy danego produktu lub usługi w Internecie.
Chcesz wykonać analizę konkurencji? Pomożemy Ci i wyślemy gotowy raport. Sprawdź>>