Wygląd strony internetowej ma ogromne znaczenie! Jest pierwszym spotkaniem firmy z klientem i nie może go odstraszać. Powinna przyciągać treścią, wyglądem, wygodą. Nie ignoruj zasad tworzenia stron, a dobrze na tym wyjdziesz.
Czytelność i działanie strony internetowej
Strona internetowa zaproponowana użytkownikom powinna być czytelna, umożliwiać łatwe poruszanie się, oraz sprawnie działać. Projekt nie może być przeładowany oraz pełen zbędnych elementów, odnośników, grafik. To nie tylko wprowadzi chaos, ale spowoduje wolne ładowanie się strony. Nic tak nie zniechęca użytkownika, jak strona która otwiera się dłużej, niż kilka sekund. Prędkość ładowania strony wpływa na ruch na niej. Badania pokazują, że wolno ładująca się strona może spowodować utratę nawet 50% kupujących. Prędkość i współczynnik konwersji na stronie można zmierzyć, używając prostych narzędzi internetowych, np. Google PageSpeed Insight. Otrzymuje się informacje diagnostyczne, informacje o wydajności i sugestie, co powinno zostać poprawione.
Intuicyjne poruszanie się na stronie internetowej
Projekt strony powinien być prosty i minimalizować konieczność szukania. Od razu po otworzeniu strony internetowej użytkownik musi umieć zlokalizować menu. Z uwagi na predyspozycje optyczne człowieka korzystnie jest umieszczać je po lewej stronie. W menu muszą znaleźć się najważniejsze, niezbędne strony, np. podział na działy w sklepie: damski, męski, dziecięcy. Przy pierwszym spotkaniu ze stronę nie będzie zainteresowany ochroną danych osobowych, polityką prywatności. Takie informacje mogą bez szkody dla strony znaleźć się na dole. Niezbędne i wyeksponowane na stronie muszą być przyciski CTA (Call to Action). Są to wezwania do działania: zapisz się, skontaktuj się, kup teraz! To one nakierowują użytkownika, gdzie ma kliknąć. Zaznaczenie najważniejszych elementów łatwo prowadzi po stronie, ułatwia kupowanie, zachęca, zwiększa szanse, że poda swój mail do newslettera. Mocno zaakcentowane muszą być także takie elementy jak „formularz kontaktowy”, informacje kontaktowe (nr telefonu, mail, adres firmy).
Wygląd strony internetowej
Mowa tutaj o kolorystyce, nagłówkach, grafice i fontach (czcionkach) użytych na stronie. Powinny być dopasowane do branży lub sprzedawanych produktów. Inne kolory i fonty będą użyte na stronie biura rachunkowego, inne na stronie sprzedającej akcesoria na imprezy. Jednocześnie kolorystyka powinna nie być nadmiernie rozbudowana, im więcej kolorów, zwłaszcza intensywnych, tym mniej przyjemna dla oka będzie witryna. Według Handbook of Cmputer-Human Interaction wystarczy pięć różnych kolorów na stronie internetowej. Tak samo należy zadbać o jakość i czytelność czcionki. Zalecane są maksymalnie dwa różne fonty – zazwyczaj Arial lub Verdana – w dwóch lub trzech rozmiarach. Więcej czcionek nie przyciągnie uwagi, lecz ją rozproszy.
Treść strony internetowej
Po wejściu na stronę internetową użytkownik szuka informacji. Po to ją otworzył i zaczął przeglądać. Jego zainteresowanie pomoże Ci zrealizować Twój cel, np. sprzedaż produktu. Treść musi być zatem interesująca oraz wartościowa. Na stronach sprzedażowych informacje powinny dotyczyć ściśle produktów, podawać ich najważniejsze cechy i informacje ważne z punktu użytkownika. W przypadku blogów lub magazynów artykuł musi zawierać rzetelne informacje, z podanymi źródłami albo odnośnikami. Ewentualne błędy można sprawdzać narzeczem LanguageTool. Dla sklepów internetowych oferujących usługi/produkty istotne będzie przygotowanie sekcji z opiniami klientów i sekcję case study (social proof). Specjaliści wskazują, że decydujące dla zakupu mogą być pozytywne opinie lub informacje o zrealizowanych przez firmę projektach. Firma staje się bardziej wiarygodna. Tworząc treść, nie zapominaj też o napisaniu o ludziach tworzących firmę. Zakładka „nasza załoga”, „nasz zespół” może zawierać informacje o pracownikach, co poprawi więź z klientem.
Chcesz wykonać analizę konkurencji? Pomożemy Ci i wyślemy gotowy raport. Sprawdź>>
Grafiki na stronie internetowej
Wbrew pozorom grafiki lepiej używać oszczędniej na stronie internetowej. Grafiki powinny być używane wtedy, gdy wspomagają wykonanie akcji przez klienta lub gdy ich pojawienie się w danym miejscu jest przemyślane. Muszą być dobrej jakości, lepiej dać ich mniej, lecz atrakcyjnych, o dobrej rozdzielczości. Jeśli jest to uzasadnione, można dodać animacje (CSS, wektorowe) albo krótkie filmiki nawiązujące do treści artykułu, strony. Dodatkiem mogą być nienarzucające się reklamy pop-up z grafikami.
Dostosowanie do urządzeń mobilnych
Choć najpopularniejszą przeglądarką internetową jest Chrome, tworząc stronę, nie można zapominać o innych. Dobre działanie strony w Chrome niekoniecznie oznacza, że tak samo będzie pracować w Microsoft Edge czy Firefox. Konieczne jest takie projektowanie strony internetowej, aby była ona responsywna. To znaczy, odpowiadała nie tylko różnym przeglądarkom, ale różnym urządzeniom mobilnym. Obecnie większość użytkowników korzysta z Internetu na ekranie smartfonów. Strona musi dostosowywać rozdzielczość do ich ekranu, więc tworząc ją, trzeba zacząć od małych urządzeń.
Atrakcyjne dodatki do strony
Zwiększeniu ruchu na stronie, zatrzymaniu klienta i nawiązaniu kontaktu służą świetne dodatki, które warto mieć na swojej witrynie.
- CallPage, narzędzie intensyfikujące sprzedaż, daje użytkownikowi możliwość natychmiastowego kontaktu z firmą, wystarczy wpisać numer telefonu, aby system połączył klienta z konsultantem, który odpowie na jego pytania;
- Ankiety, szczególnie przydatne gdy klient wykonał zakupy, dzieli się swoim zadowoleniem lub niezadowoleniem, to pozwala ulepszać stronę i tworzyć statystyki satysfakcji;
- HotJar, narzędzie pozwalające sprawdzić co dokładnie użytkownicy robią na stronie czy tylko oglądają, czy kupują, komentują;
- Crazy Egg, narzędzie ułatwiające poprawę jakości strony, służy do przeprowadzania testów A/B wyglądu witryny, analizie danych i umożliwi wprowadzanie poprawek.