W Internecie nie można pozostawać w tyle. To oznacza, że chcąc mieć stronę internetową, cieszącą się dużym ruchem i popularnością trzeba dbać o content. Publikowane treści powinny spełniać wymogi użytkowników oraz wyszukiwarek internetowych. Czas dowiedzieć się, jak sprawdzić, czy Twoje treści są dobrze przygotowane – audyt prawdę Ci powie.
Czym jest audyt contentu?
Wśród content marketingu szczególnie istotny jest audyt contentu (treści). Pozwala on sprawdzić jakość treści, które publikowane są na stronie internetowej. Istotne jest ich sprawdzenie pod kątem wartości dla użytkowników odwiedzających stronę. Użytkownicy od razu poznają, że tekst jest niewiele wart, że ma tylko zapełnić miejsce na stronie, nie wnosi nic nowego, ciekawego, nie zachęca do komentowania. Jest to dla strony internetowej oraz jej pozycji w wyszukiwarce niezwykle niekorzystne. Może spowodować zmniejszenie ruchu na stronie lub jego całkowity zanik. W przypadku stron sprzedażowych przekłada się na brak zysków. Audyt contentu umożliwia określenie czy w treściach na stronie znajdują się informacje rzetelne, sprawdzone, dotyczące tematyki związanej z branżą strony, wiarygodne. Sprawdzenie jakości tekstów pozwala też twórcy/właścicielowi strony ocenić ich przydatność dla ruchu. Treści, które użytkownicy uznają za istotne, i warte uwagi spowodują, że będą chcieli wracać po nowe informacje. W czasie audytu można ocenić, jak poprawić jakość tekstów, a co należy zmodyfikować lub napisać od nowa.
Po co robić audyt contentu?
Audyt contentu pozwala na uzyskanie szczegółowych, konkretnych informacji dotyczących treści na stronie internetowej. Do najistotniejszych zalet należy możliwość ocenienia:
· rodzaj tekstów, na który mają zapotrzebowanie użytkownicy;
· jak strona zaspokaja potrzeby użytkowników pod kątem treści;
· jak często publikowane są nowe teksty;
· jaka jest objętość publikowanych tekstów i różnorodność objętości;
· ilu użytkowników wchodzi na stronę zarówno dziennie, jak i tygodniu oraz miesiącu;
· ilu użytkowników zapoznaje się z całym artykułem na stronie;
· ilu użytkowników wraca po nowe informacje;
· jaka jest grupa odbiorców;
· jakie są problemy i braki w publikowanych treściach.
Ocena każdego z elementów pozwoli na rozpoznanie pozytywnych elementów treści na stronie, jak również ułatwi poprawę treści obarczonych wadami. Jednocześnie podczas audytu contentu można zlokalizować powielone teksty. Są nie tylko zbędne, ale wpływają niekorzystnie na pozycjonowanie strony.
Jak wykonać audyt contentu?
Skoro już wiemy, po co przeprowadzać audyt contentu możemy skupić się na tym, jak powinien być wykonywany. Przede wszystkim konieczne jest znalezienie podstron – łatwe w przypadku małych stron, trudniejsze w przypadku większych. Odnalezienie ich pozwoli jednak na ocenę treści podczas audytu. Gdy już podstrony są znalezione – można do tego użyć np. Screaming Frog, należy przeanalizować uzyskane wyniki. Analizie podlega czas pozostawania użytkownika na stronie, ilość wyświetleń przez użytkowników, a także ilość odrzuceń. Dzięki temu udaje się ustalić jakie treści bądź jaka forma treści powodują zwiększone zainteresowanie, a które nie wywołują żadnej reakcji lub małą. Daje to podstawę do optymalizacji contentu pod kątem zainteresowania użytkowników. Podobnej analizie podczas audytu contentu należ poddać linki i meta dane. Oznacza to sprawdzenie, czy teksty publikowane w witrynie zawierają linki, jeśli tak to jakie, jakiej jakości, do jakich treści kierują i tym samym czy nie rzutują negatywnie na stronę. Odnośniki do stron niskiej jakości nie będą mile widziane przez użytkowników. Niezbędne jest również zbadanie fraz kluczowych. To dzięki nim użytkownicy mogą znaleźć stronę w wyszukiwarce. Im gorsze słowa kluczowe, tym gorsze pozycjonowanie. Jednak teksty, które zawierają ich za wiele, wpływają na pogorszenie odbioru treści przez użytkowników oraz samą wyszukiwarkę. Tak samo trzeba analizować nagłówki. Pomagają w czytelności tekstu oraz pomagają w pozycjonowaniu.
Treść i duplikaty treści w audycie contentu
Najważniejszym elementem w audycie contentu jest treść zamieszczonych tekstów. Podczas audytu ocenia się jego wartość dla użytkownika. Zbadana powinna być wartość merytoryczna treści z perspektywy użytkowników. Ocenić trzeba czy jest dla nich interesująca, czy zachęca do oczekiwania na kolejne teksty, pozwala dowiedzieć się więcej na określony temat i czy dzięki niej można osiągnąć cele związane ze stroną. Ilość tekstów ma często mniejsze znaczenie, niż ich jakość. Użytkownicy będą unikać treści nieinteresujących i pustych. Podobnie jak przeładowanych słowami kluczowymi. Weryfikacji podlegają również zasady gramatyczne, stylistyczne i ortograficzne. Tekst z błędami będzie tekstem o niskiej jakości, a strona z takimi wadami będzie postrzegana jako nieprofesjonalna. Jednocześnie podczas audytu można sprawdzić, czy publikowane teksty są unikalne. Jest to prosty zabieg, gdyż wystarczy skopiować część tekstu do wyszukiwarki i ocenić wyniki. Chcąc uzyskać większą pewność, można skorzystać z dostępnych za darmo programów do analizy tekstów.