By Categories: AITags: , , , , , , Możliwość komentowania Jak wykorzystać rewolucję AI w branży e-commerce? została wyłączona

Sztuczna inteligencja to nie ciekawostka, to rzeczywistość i pomoc. Jej zdolności gromadzenia i analizowania danych mogą być wykorzystywane w e-commerce. W rywalizacji o klienta, o dostosowanie się do jego potrzeb i ich realizacji daje zupełnie nowe możliwości.

Co to jest sztuczna inteligencja (AI)?

Choć o sztucznej inteligencji mówi się ostatnio bardzo dużo, warto przypomnieć, czym jest i co potrafi. Jest to system, który potrafi niezwykle szybko gromadzić duże ilości danych oraz równie szybko je analizować. Po analizie wskazuje dalszy kierunek działania lub podejmuje działania w oparciu o posiadane informacje. Jest to możliwe dzięki maszynowemu uczeniu się AI. Zdolności sztucznej inteligencji mogą pomóc w branży e-commerce. W sprzedawaniu towarów lub usług wiedza o klientach jest najcenniejszą informacją. Zastosowanie AI coraz częściej pozwala na szybkie spersonalizowanie oferty, dopasowanie reklam dla konkretnych klientów oraz nawiązywaniu trwałej więzi z nimi.

Chatboty w interakcji z klientami

Chatboty to najpopularniejszy sposób na wykorzystanie AI w e-commerce. Stanowią istotny element w sklepach internetowych, niezależnie od branży. Dostępność stanowi ich główną zaletę. Można z nich korzystać 24 godziny na dobę, przez cały tydzień, niezależnie od weekendów i świąt. Usprawniają obsługę klienta, odpowiadając na proste pytania, gdy nie ma możliwości skontaktować się z rzeczywistym pracownikiem. Ułatwia to zachowanie kontaktu z klientem, wzbudzenie zaufania, ponieważ minimalizuje konieczność oczekiwania na połączenie telefonicznie. Chatboty są dostępne bezpośrednio na stronie sklepu i łatwo widoczne. Jeśli to za mało dla firmy można skorzystać z wirtualnych asystentów, czyli zaawansowanych botów. Uczą się na podstawie wcześniejszych odpowiedzi użytkowników. Nabierają doświadczenia i udzielają precyzyjnych informacji. Zarówno Chatbot i wirtualni asystenci pozwalają na oszczędzenie czasu i

SEO ze sztuczną inteligencją

AI ma niebagatelny wpływ na pracę z tekstami. Branża e-commerce z pewnością będzie korzystać z możliwości pozycjonowania stron przy pomocy sztucznej inteligencji. Specjaliści zajmujący się SEO dla stron firmowych muszą przedzierać się przez dużą ilość danych, aby osiągnąć dobre wyniki w pozycjonowaniu. AI robi to znacznie szybciej, podając gotowe wyniki dotyczące strony internetowej, frazach linkowania, słowa kluczowe, dane o zakładkach na stronie. Szybciej ocenia jak podnieść pozycję strony w wyszukiwarkach. To pozwala na szybsze wdrażanie zmian, przy mniejszym nakładzie czasu i środków. Dodatkowo odkąd ChatGTP został ulepszony i oferuje teksty lepszej jakości, istnieje możliwość tworzenia przy jego pomocy prostych tekstów na stronę internetową. Można zacząć wykorzystywać go do pisania prostych tekstów do sklepu internetowego, ponieważ ChatGTP może napisać tekst po podaniu mu słowa albo słowa kluczowego. Sprawdzi się przy pisaniu unikalnych opisów do setek produktów, pomoże przy konspektach, stworzy krótkie wpisy na blog lub Facebooka. Poza ChatemGTP dobrym narzędziem jest AI Copywriter. Jego głównym przeznaczeniem jest szybkie wykonywanie tekstów reklamowych, pisanie maili marketingowych, krótkich opisów produktów.

Grafiki AI

Ułatwieniem w branży e-commerce są także generatory grafik bazujące na sztucznej inteligencji. Przy pomocy darmowych programów, np. Canva można wygenerować grafiki do swojego sklepu internetowego. Wystarczy wpisać do programu opis swojego pomysłu, a pojawi się interesujący obraz do wykorzystania. Ostatnie doświadczenia z grafikami tworzonymi przez AI pokazują, że są to obrazy intrygujące i przyciągające. Mogą zwrócić uwagę klienta wchodzącego na stronę. Marki Levis oraz HalfPrice wykorzystały już obrazy tworzone przez AI do swoich modowych kampanii promocyjnych. Ciekawe są również kreatory domen. Podobnie jak w Canvie wpisuje się opis swojego obecnego lub przyszłego sklepu, aby uzyskać kilka propozycji nazw dla strony internetowej. Jest to interesująca opcja, zwłaszcza jeśli AI ma stać się pomocą w prowadzeniu strony. W fazie rozwoju jest również wyszukiwanie na stronie przy pomocy obrazu, czyli zrzutów ekranu, snapów, obrazów z Internetu.

Chcesz wykonać analizę konkurencji? Pomożemy Ci i wyślemy gotowy raport. Sprawdź>>

Retargeting i remarketing – większa skuteczność

AI poprawia skuteczność prowadzonych kampanii marketingowych. Jest wykorzystywana zarówno w Facebook Ads, jak i Google Ads. Sztuczna inteligencja na podstawie zebranych danych wie, że użytkownik pojawił się na stronie, może nawet dodał produkty od koszyka, jednak nie dokonał zakupów. W takiej sytuacji może stworzyć kampanię remarketingową dla danego użytkownika. AI, mając informację o braku sfinalizowania zakupu, generuje dla użytkownika reklamę, która ma zachęcić go kupna. Dzieje się to poprzez podsuwanie użytkownikowi reklam sklepu, reklam produktu, który ma w koszyku. Gdy wejdzie ponownie na stronie AI, może wyświetlić informację o zniżce na dany produkt. Na podstawie takiej samej analizy danych (słów kluczowych) sztuczna inteligencja w Google Ads pokazuje każdemu użytkownikowi reklamy dopasowane do jego wcześniejszych wyszukiwań.

 

 Pomoc AI w kampaniach marketingowych

Zbieranie i analiza danych umożliwiają sztucznej inteligencji tworzenie spersonalizowanych kampanii reklamowych. Wpływa to na zaangażowanie klientów oraz zwiększenie sprzedaży. AI rozpoznaje trendy oraz grupę docelową. Tworzy mocno spersonalizowane kampanie reklamowe dla konkretnych odbiorców, np. wyposażenia szkolnego dla licealistów, bądź propozycji walentynkowych, dla osób które przed 14 lutego poszukiwały romantycznych propozycji w Google. Ciekawą opcją są kampanie spersonalizowane związane z sezonowymi obniżkami np. Black Friday. Na ekranach telefonów, komputerów klient widzi rekomendacje, treści, obniżki promocyjne przeznaczone wyłącznie dla niego. Po zakończonej kampanii AI ponownie analizuje dane, uzyskując wiadomości czy kampania powiodła się, czyli zakupy zostały sfinalizowane, ile osób zapisało się do newslettera oraz które produkty, kiedy były najpopularniejsze. Pomaga to w ocenie skuteczności prowadzonej oraz decyduje o dalszych krokach marketingowych. E-commerce z AI może całkowicie zmienić podejście do reklamy w Internecie.