By Categories: Kampanie digitalTags: , , , , , Możliwość komentowania Jak tworzyć hasła reklamowe, które zapadają w pamięć? została wyłączona

Dobre hasło reklamowe musi przykuwać uwagę. Jak jednak to osiągnąć nie powielając tysięczny raz strasznie już nadużywanych sformułowań?

Poznaj podstawowe zasady tworzenia zapadających w pamięć haseł reklamowych oraz to, czego powinieneś unikać przy wymyślaniu hasła dla swojego produktu, usług czy też marki.

Jak zatem powinno wyglądać dobre hasło reklamowe?

Istnieje kilka podstawowych cech, z jakimi powinno dane hasło zgodne. W innych sytuacjach też może być dobre, ale to znacznie rzadsze sytuacje. I tak warto wspomnieć o takich cechach jak:

  • prostota – to istotna i ważna sprawa. Hasło najlepsze mają zazwyczaj tylko trzy czy cztery słowa i są to słowa powszechnie znane – krótkie i mocne – Lotem bliżej, Cukier krzepi, Samo najlepsze – Łowicz;
  • łatwość w zapamiętaniu – to wiąże się z poprzednim punktem, dodatkowo ważne, aby łatwo było je wymówić – Pasta Kiwi but ożywi, Dłuższe życie każdej pralki to Calgon, Wszyscy mają Mambę, mam i Ja;
  • wyróżnienie – dobrze, aby w haśle było coś wyróżniającego, unikalnego czy zaskakującego – zalew haseł reklamowych uodparnia odbiorców i nuży powtarzalnością najniższych cen, najwyższej jakości, nowości na rynku itp. – Zakupy u nas wejdą Ci w krew – sklep monopolowy Promil, Duży może więcej – PZU, Zjedz Snickersa, bo zaczynasz gwiazdorzyć;
  • identyfikacja – dobre hasło powinno nawiązywać do nazwy lub ją zawierać – No to Frugo, Nokia Connecting People, Ikea – Ty tu rządzisz;
  • język korzyści – hasło reklamowe od razu powinno informować klienta, że skorzysta na danej usłudze czy towarze – potrzeby klienta są najważniejsze – Pij mleko, będziesz wielki – kampania społeczna, Biedronka – Codziennie Niskie Ceny.

Hasło reklamowe a slogan reklamowy

Warto tutaj odróżnić te dwa pojęcia, choć bywają one używane zamiennie, a nie powinny. Hasło reklamowe standardowo dotyczy konkretnej kampanii, danego produktu czy usługi. Slogan reklamowy to hasło dotyczące marki jako całości. Slogany towarzyszą firmom często przez całe lata. Przykładem może być tutaj na przykład “Just do it?” marki Nike czy Biedronka – Codziennie Niskie Ceny. W tej kategorii jest też chyba najbardziej rozpowszechnione stwierdzenie “Diamenty są wieczne”, które powstało w latach czterdziestych dla firmy De Beers, a dzisiaj jest częścią światowej kultury.

Siła najlepszych haseł reklamowych

Bardzo dobre hasło reklamowe ma szansę stać się swego rodzaju legendą i przeżyć nawet istnienie firmy czy marki, którą reklamowało. Obecnie można by powiedzieć, że stało się ono masowo powtarzanym słownym viralem. Tak stało się z wieloma określeniami i powiedzeniami z haseł, które weszły do codziennego języka. Na tej liście są takie hasła, jak przedwojenne Cukier krzepi, No to Frugo, Ojciec prać, Prawie robi różnicę, A łyżka na to niemożliwe, Mi to Lotto czy Jeśli nie widać różnicy to po co przepłacać.

Typowe sposoby tworzenia chwytliwych haseł

Oczywiście technik jest dużo i trzeba posiadać olbrzymią fantazję, ale warto pomyśleć o tych kilku podstawowych sposobach.

  1. Aliteracja – czyli powtarzanie na początkach lub też w akcentowanych miejscach wyrazów lub ich grup. Moje życie, Mój Dzień, Moja kawa – Prima, Zawsze z pasją, zawsze dla Ciebie – Lefrosch, Twoje miasto, Twoje kino – Helios czy CCC – Cena Czyni Cuda.
  2. Skróty – na przykład Chce się Ż, Żona bez Ż to tylko ona – piwo Żywiec.
  3. Gry słowne – to świetne hasło do powtarzania przez wszystkich. Mocny w gębie – reklama papierosów Extra Mocne, Zakupy jak z płatka – Stokrotka, Z Kasią Ci się upiecze – Margaryna Kasia, Żubr przegania Żywiec – reklama piwa Żubr.
  4. Zestawienia proste – zestawianie cech produktu na przykład Tyle świeżości i tylko dwie kalorie – TicTac, Rozpływa się w ustach, a nie w dłoni – M&M.
  5. Zestawienia nietypowe i zaskakujące – to dość abstrakcyjna kategoria, ale takie hasło przyciągają uwagę. To nie jest zwykły banan – to banan Chiquita, Red Bull doda Ci skrzydeł.

Co zrobić, jeśli nie masz pomysłów lub potrzebujesz ich w dużych ilościach?

W takich przypadkach masz kilka możliwości. Poczynając od najtańszych – zrób konkurs na hasło wśród pracowników albo wśród klientów. Konieczna jest tutaj zachęcająca nagroda, która zmotywuje chętnych do poważnego potraktowania tego zadania. Możesz też skorzystać z pomocy specjalistów i mogą to być zarówno różnego rodzaju mniej czy bardziej fachowi freelancerzy, jak i duże profesjonalne firmy. To, z czego skorzystasz, zależy od Twojego wyboru i od tego, jak dużym budżetem dysponujesz.

Zawsze pamiętaj o odpowiedniej dokumentacji stwierdzającej przekazanie praw autorskich. Sprawdź też w wyszukiwarce czy takie hasło nie zostało już gdzieś użyte. Tego typu wpadka może być kosztowna zarówno w sensie finansowym, jak i wizerunkowym.

Chcesz wykonać analizę konkurencji? Pomożemy Ci i wyślemy gotowy raport. Sprawdź>>