Analizowanie treści zawartych na Twojej stronie to konieczność i coś, co powinieneś od czasu do czasu wykonywać.
Jeśli chcesz skutecznie rywalizować z innymi stronami i mieć wysoką widoczność w sieci to musisz dbać o jakość treści, jakie zamieszczasz na swojej stronie. Dowiedz się, jak to robić za pomocą różnych narzędzi dostępnych w Internecie.
Na czym polega audyt treści?
Analiza treści ma pomóc w rozpoznaniu tego, co na stronie jest wartościowe i co warto rozwijać, a co nie jest dobrze odbierane i trzeba to zmienić lub też usunąć. Dzięki tego typu działaniom Twoja strona będzie lepiej odbierana i lepiej oceniana, co przełoży się na wyższe zainteresowanie i da Ci możliwość realizacji Twoich celów – informacyjnych, sprzedażowych i jakichkolwiek innych, o które Ci chodzi.
Dlaczego analiza treści jest tak ważna?
Sprawdzenie oraz dokonanie oceny jakości treści pozwoli Ci na wyciągnięcie wniosków co do dalszych działań i ogólnej strategii prowadzenia strony. Każda namierzona słabość lub też brak czegoś istotnego pozwala Ci na szybkie zwiększenie widoczności Twojej strony. Wyłapane zostaną także rzeczy, które są już na stronie niepotrzebne lub po prostu powtarzają się. Wszystko to wpływa na odbiór Twojej strony a większość osób, które takie audyty wykonało lub zleciło zauważyło po wprowadzeniu zaleconych przez nie poprawek zwiększenie ruchu lub pozycji w wyszukiwarkach.
Analiza treści – krok po kroku
Jak każda złożona czynność tak i analiza treści powinna przebiegać według pewnego schematu.
- Pierwszy krok to określenie Twoich celów i sposobu pomiarów
Celami dla Ciebie są takie rzeczy jak znalezienie słabych treści, które trzeba zmienić lub usunąć, optymalizacja tekstów pod kątem SEO, zwiększenie liczby linków, które prowadzą do treści na Twojej stronie – będzie Ci to łatwiej wykonać lub po prostu takie linki się pojawią, gdy Twoja treść będzie bardzo wartościowa. Do pomiaru jakości treści możesz użyć takich wskaźników jak liczba komentarz, czas przebywania na podstronie, czy strona została przewinięta, jeśli tekst jest długi, wskaźnik konwersji, jeśli na stronie jest element CTA (Call to Action – Wezwanie do działania);
- Wybierz swoje treści do analizy
Zbierz wszystkie treści, jakie prezentujesz internautom – mogą to być posty, artykuły, opisy produktowe, filmy, PDF do pobrania czy też teksty na stronach typu Landing Page i zdecyduje się, które z nich będziesz analizował – najlepiej wszystkie, chodź przy dużych ilościach najlepiej robić na treści różnych typów;
- Zbierz i przeanalizuj dane
Teraz możesz przystąpić do wykonania różnych analiz treści. Najłatwiej jest to zrobić za pomocą specjalnie przeznaczonych do tego narzędzi. Mogą to być między innymi: Senuto, Semrush, Ahrefs, Google Search Console, Backling Analytics, ImpactHero, SERP Gap Analyzer, On Page SEO Checker i wiele innych. Dzięki nim dowiesz się, które teksty generują największy ruch, które dają największą konwersję, a gdzie jest ona słaba pomimo dużego zainteresowania – być może za słabe czy za mało widoczne jest CTA (link, przycisk), może być także sytuacja odwrotna mały ruch z dużą konwersją. Wtedy poprawek może wymagać tekst, tak aby lepiej się wyszukiwał. Warto jest także wyłapać miejsce ze starymi danymi, które można łatwo uaktualnić;
- Stwórz plan działania
Dla każdej treści zdecyduj, czy należy ją odświeżyć, wzmocnić CTA lub jakość wyszukiwania a może po prostu usunąć jako już nieprzydatną. Pamiętaj o pozostawieniu przekierowań w miejscu skasowanych podstron, aby goście nie otrzymywali błędów, gdy skorzystają ze starych linków do nich. Zrób też listę miejsc, gdzie powinieneś poprawić metadane. W planie uwzględnij stworzenie nowych treści lub też dodanie zdjęć do tych już istniejących. Nie zapominaj też o umieszczaniu wewnętrznego linkowania do nowo zamieszczanych treści;
- Dostosuj całą strategię marketingu treści
Przemyśl także swoją strategię długofalowego działania w marketingu treści. Przenieś ciężar contentu w stronę tego, co się dobrze sprawdza i staraj się naśladować to, co daje najlepsze rezultaty.
Jak często dokonywać analizy treści na stronach?
Wykonywanie oceny treści powinieneś stosować regularnie. Co to konkretnie znaczy? To zależy od wielkości Twojej działalności i tego, jak często dodajesz nowe treści. Z zasady nie powinno być to rzadziej niż raz do roku. Czym bardziej dynamicznie działasz i dodajesz mnóstwo treści, tym częściej powinieneś kontrolować jej jakość. W większości wypadku dwukrotny audyt treści w każdym roku będzie wystarczający do zapewnienia odpowiedniej jakości tekstów na stronie.
Chcesz wykonać analizę konkurencji? Pomożemy Ci i wyślemy gotowy raport. Sprawdź>>