Jeśli chcesz zwiększyć efektywność działań marketingowych, to powinieneś wykonać audyt marketingowy.
Gdy wszystko w Twoim marketingu działa dobrze to też warto wykonać taki audyt, gdyż może da się Twoje działania prowadzić znacznie taniej, prościej lub przy tych samych kosztach znacznie skuteczniej.
Czym jest audyt marketingowy?
Audyt marketingowy powszechnie określany jest jako analiza działań marketingowych firmy. To prawda, lecz nie cała. Dobry audyt powinien być znacznie szerszy, niż to wynika z tego określenia. Sprawdzenie, jak dana działalność prowadzi swój marketing to stanowczo za mało. Należy poznać wszystkie okoliczności, które mają na to wpływ, czyli dokonać zarówno analizy zewnętrznej, jak i wewnętrznej. Na to, jak się promować mają przecież wpływ takie rzeczy jak sytuacja na rynku, prawo, sytuacja ekonomiczna, działania pośredniej i bezpośredniej konkurencji czy rozwój nowych technologii. Zatem właściwie konieczne jest przeprowadzenie wszechstronnej i dogłębnej analizy całość działań danego podmiotu gospodarczego. Tylko wtedy rekomendacje strategiczne będące wynikiem audytu będą wartościowe, celne i spowodują istotną poprawę czy to efektów działania, czy też jego kosztów.
Kiedy wykonać audyt marketingowy firmy?
Ogólna zasada mówi, że należy go wykonywać regularnie. Co to jednak powinno oznaczać w praktyce? Kiedyś dokonywało się tego na przykład co dwa lata. Dziś jest to jednak czas, w którym potrafią rozwinąć się, czy upaść nowe cyfrowe kanały informacyjne, czy upowszechnić nowinki technologiczne i potrzebne jest działanie znacznie częstsze. Dotyczy to pełnego audytu określanego często jako audyt kompleksowy. Gdy tylko widać jakieś niepokojące spadki w konkretnych kanałach reklamy warto wykonać audyt tej jednej rzeczy, czyli na przykład znaleźć odpowiedź, dlaczego mniej klientów trafia do firmy z Facebooka czy Instagrama. Takie działanie jest często określane jako audyt narzędziowy, czyli dotyczący jednego kanału informacyjnego.
Podstawowe etapy audytu marketingowego
Każdy duży audyt marketingowy powinien wyglądać podobnie w swojej strukturze. Powinien on zawierać takie podstawowe części jak:
- analiza czynników zewnętrznych danego rodzaju biznesu – czynniki makro i mikro;
- analiza wewnętrzna danej firmy;
- podsumowanie oraz wnioski;
- rekomendacje strategiczne.
Właśnie na podstawie tego ostatniego punktu powinna powstać Twoja nowa ulepszona strategia działania. Jeśli audyt był przeprowadzony rzetelnie, to z pewnością przyniesie Ci ona olbrzymie wzrosty w sprzedaży często nawet przy tych samych lub niższych nakładach na marketing.
Zalety wykonania audytu marketingowego
Podstawowych zalet wykonania dobrego audytu marketingowego jest kilka – a właściwie nie samego audytu, tylko wdrożenie tego, co on rekomenduje. Po pierwsze to zwiększona skuteczność docierania Twojego przekazu marketingowego do Twoich odbiorców – zarówno tych, których już masz, jak i dopiero tych, których chcesz do siebie przekonać. Drugim efektem może być obniżenie kosztów, jeśli jakieś zdania da się wykonać taniej albo po prostu w rekomendacjach pojawi się zrezygnowanie z jakichś kanałów, które nie są istotne. Dość często oznacza, to również zmniejszenie obciążenia pracowników marketingu, co pozwala im się skoncentrować na innych zadaniach przynoszących lepsze efekty. Przy internetowym marketingu dość często można się spotkać z rekomendacją wdrożenia różnego rodzaju narzędzi, które po prostu nie były znane osobom zajmującym się tym tematem, a znacznie upraszczają i przyśpieszają one pracę.
Chcesz wykonać analizę konkurencji? Pomożemy Ci i wyślemy gotowy raport. Sprawdź>>
Kto najlepiej wykona audyt marketingowy w Twojej firmie?
Jak zabrać się do wykonania audytu marketingowego w swojej działalności? Najlepiej jest po prostu postawić na zewnętrznych fachowców. Dlaczego?
Ze względu na to, że audyt ma właśnie wykazać braki, słabsze miejsca czy całkiem nieracjonalne działania co wymaga zarówno dużej wiedzy, jak i braku zaangażowania. Trudno jest wyłapywać własne błędy i niedociągnięcia. Chodne oko specjalisty z zewnątrz zrobi to znacznie lepiej i dokładniej. Drugą istotną rzeczą jest rozległość wiedzy potrzebnej w dobie internetowego marketingu. Zarówno trendy i popularne miejsca czy serwisy zmieniają się dość szybko, a jeszcze szybciej powstają specjalistyczne narzędzia do ich obsługi. Często jest tak, że audyt wykazuje, jak mały ułamek możliwości danego medium jest wykorzystywany. Dzięki fachowemu wsparciu dowiesz się, jak w prosty sposób zmienić to zwiększając efektywność działań marketingowych twojej firmy.