Firmy poszukują coraz to nowych sposobów na promowanie swoich produktów czy usług. W ostatnich latach zarówno w Polsce, jak i na świecie wzbudza coraz większe zainteresowanie jest Programmatic Advertising, czyli reklama programatyczna. Co to takiego i czy warto z tego korzystać?
Czym jest Programmatic Advertising?
Programmatic Advertising to sposób kupowania i sprzedawania reklam online za pomocą automatycznych procesów i algorytmów. Oznacza to, że zamiast negocjować ceny i warunki z poszczególnymi wydawcami, reklamodawcy mogą korzystać z platform technologicznych, które automatycznie dobierają najlepsze miejsca i formaty reklamowe dla ich kampanii. Programmatic Advertising pozwala na lepsze docieranie do odbiorców, optymalizację budżetu i pomiar efektywności reklam, dlatego jest polecane i wykorzystywane przez specjalistów od marketingu. Competivo także je rekomenduje.
Automatyzacja procesu zakupu i sprzedaży reklam jest możliwa dzięki samouczącym się algorytmom, które w ciągu ułamka sekundy ustalają, czy dana osoba może być zainteresowana konkretną reklamą. System dobiera reklamę do odbiorcy pod względem wieku, płci, zainteresowań i zachowań internautów czy też urządzeń, z których korzystają. Standardowo trzeba podjąć decyzję, czy wykupić konkretną liczbę odsłon, czy emisję przez pewien czas. Za każdym razem więc, gdy użytkownik odwiedza stronę internetową, system wybiera reklamę, która zapewni największe szanse na konwersję. Dzięki temu reklamy programatyczne mają ogromną przewagę nad tradycyjnymi w osiąganych wynikach.
W roku 2021 wydatki na reklamy programatyczne osiągnęły około 155 miliardów dolarów, co stanowi wzrost o ponad 100% przez ostatnie 4 lata. Zakup reklamy programatycznej rozliczany jest na zasadzie CPM, czyli za każde 1000 wyświetleń. Stawki mogą jednak być różne w różnych serwisach czy w zależności od dokładności kierowania, branży, formatu czy miejsca umieszczenia reklamy. Przeciętna stawka CPM to od 0,5 do 2 dolarów.
Zalety i wady Programmatic Advertising
Programmatic Advertising ma wiele zalet dla reklamodawców. Przede wszystkim, umożliwia ono dostosowanie treści reklamowych do preferencji i zachowań użytkowników w czasie rzeczywistym. Reklamy mogą mieć różne formy – wideo, grafiki, dźwiękowe. Dzięki temu reklamy są bardziej trafne, angażujące i skuteczne. Ponadto Programmatic Advertising pozwala na wykorzystanie danych z różnych źródeł, takich jak CRM, media społecznościowe czy geolokalizacja, co z kolei pozwala na tworzenie bardziej spersonalizowanych i segmentowanych kampanii. Programmatic Advertising również ułatwia zarządzanie kampaniami na wielu kanałach i urządzeniach, co zwiększa zasięg i świadomość marki. Reklamy można wyświetlać także w serwisach niedostępnych w Google Ads. Oczywiście ogromną zaletą reklam programatycznych są znacznie niższe ceny niż u specjalistów oraz brak konieczności płacenia pośrednikom. Ostatnią wielką zaletą jest możliwość wyboru liczby wyświetleń na użytkownika, dzięki czemu można uniknąć nachalności.
Reklamy programatyczne nie są jednak pozbawione wyzwań. Jednym z nich jest kwestia bezpieczeństwa i jakości reklam. Reklamodawcy muszą mieć pewność, że ich reklamy nie trafiają na nieodpowiednie lub szkodliwe strony internetowe, które mogą zaszkodzić ich reputacji lub naruszyć prawa autorskie. Dlatego ważne jest, aby korzystać z zaufanych partnerów i narzędzi, które zapewniają transparentność i kontrolę nad miejscami emisji reklam. Innym wyzwaniem jest skomplikowana i dynamiczna natura rynku Programmatic Advertising, który wymaga ciągłego monitorowania i dostosowywania strategii do zmieniających się warunków i trendów. Nie wolno także zapominać o tym, że zbieranie danych internautów musi być zgodne z przepisami RODO. Poważnym zagrożeniem jest również tak zwane ad fraud, czyli oszustwo polegające na wyświetlaniu fałszywych bądź niewidocznych reklam, co może doprowadzić do marnowania budżetu reklamowego, utraty zaufania do reklamodawców i mniejszą skuteczność kampanii.
Czy warto korzystać z reklam Programatic Advertising?
Programmatic Advertising to nowoczesny i efektywny sposób prowadzenia reklamy online, który oferuje wiele korzyści dla reklamodawców. Jednak aby w pełni wykorzystać jego potencjał, należy być świadomym jego ograniczeń i ryzyka, oraz stosować odpowiednie rozwiązania technologiczne i analityczne. Programmatic Advertising to nie tylko technologia, ale także sztuka i nauka, która wymaga kreatywności i wiedzy. Specjaliści od marketingu, tacy jak my polecają reklamy programatyczne i pomagają w tworzeniu strategii marketingowych opartych na nich oraz ich monitorowaniu.
Chcesz wykonać analizę konkurencji? Pomożemy Ci i wyślemy gotowy raport. Sprawdź>>