Od czasu do czasu audyt SEO może być niezbędny. Jest on analizą i opracowaniem wykonywanym na podstawie strony internetowej. Ułatwia ocenienie widoczności strony internetowej w wyszukiwarkach i daje podstawy do poprawienia ewentualnych błędów.
Czym dokładnie jest audyt SEO?
Zanim zleci się audyt SEO profesjonalistom, warto zrozumieć, czym dokładnie jest. Audyt SEO to raport o mocnych i słabych elementach strony internetowej. Można go nazwać szczegółową analizę ułatwiającą poprawienie widoczności strony w dostępnych wyszukiwarkach. Za zakończenie audytu otrzymuje się opracowanie (analizę) zaobserwowanych zalet oraz błędów. Raportowanie błędów pozwala na rozpoczęcie prac nad ich skorygowaniem lub przebudową witryny internetowej. Z uwagi na to zaleca się wykonywanie audytów SEO, aby nie ponosić strat, gdy strona internetowa nie będzie widziana przez wyszukiwarki. Audytu SEO nie dokonuje się samodzielnie. Najlepiej zlecić go zespołowi SEO albo ekspertowi SEO, który potrafi używać odpowiednich narzędzi. Dzięki nim oraz swojej wiedzy profesjonalista nie tylko znajdzie błędy, ale podpowie także jak je rozwiązać.
Podstawowe cele audytu SEO
Głównym celem audytu SEO jest pomoc w umieszczeniu strony internetowej na wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Ułatwia ocenienie jakie słowa kluczowe związane z firmą pomogą w lepszym kwalifikowaniu strony. Poza tym można wyróżnić pięć podstawowych celów audytu SEO, mianowicie:
- ocena, które elementy strony można optymalizować dla zwiększenia ich przydatności na stronie;
- przeglądanie elementów ważnych z uwagi na SEO i ocena ich istotności dla strony;
- ocena, jakie optymalizacje zastosować dla ważnych pod kątem SEO elementów na stronie;
- znajdowanie ewentualnych problemów na stronie, które utrudniają dostosowanie strony internetowej do wytycznych (wytyczne dla webmasterów);
- znajdowanie zarówno mocnych, jak i słabych stron strony, wymagających modyfikacji lub całkowitej zmiany.
To powoduje, że audyt SEO nie jest bez znaczenia. Zoptymalizowanie strony pod kątem poprawności ułatwi jej znajdowanie w wyszukiwarkach Google. Szybciej znajdą ją potencjalni użytkownicy i klienci, a to przełoży się na ruch na stronie oraz zainteresowanie treścią lub produktami.
Kiedy należy przeprowadzić audyt SEO?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Za minimum można uznać wykonanie audytu raz do roku, lecz korzystniejsze będzie przeprowadzać go raz na kilka miesięcy. Częściej, jeśli wymaga tego sytuacja. Jeśli do tej pory Twoja strona internetowa go nie miała – nie zwlekaj, zrób go.
Świat internetowy zmienia się cały codziennie, na co powinna reagować każda strona. SEO jest niezwykle istotne w komunikacji oraz byciu rozpoznawalnym w wyszukiwarkach. To oznacza, że audyt jest konieczny, gdy strona internetowa jest dopiero tworzona. Ułatwia ocenę, jakie są oczekiwania rynku oraz jakie SEO spełni oczekiwania. Tak samo potrzebny jest, kiedy przeprowadza się nowe, duże zmiany na stronie internetowej albo zmiany dotyczące nowych słów kluczowych. Zmiana bez dbałości o SEO może nie przełożyć się na oczekiwane rezultaty/zyski. Przy zmianie interfejsu dobrze jest ocenić w ramach audytu czy nie pojawiły się problem, które mogłoby dostać się do nowej witryny. Audyt SEO dobrze jest zrobić, gdy Google wprowadzi aktualizacje. Nowe albo zmienione algorytmy mogą odbić się na stronie internetowej. Dodatkowo audyt pozwala na uniknięcie kar, np. z powodu nieodpowiednich linków.
Chcesz wykonać analizę konkurencji? Pomożemy Ci i wyślemy gotowy raport. Sprawdź>>
Wygląd audytu SEO
Samo przeprowadzenie audytu, jak i jego ostateczny wygląd nie są ściśle usystematyzowane. Poza wspomnianymi elementami, które audytor weźmie pod uwagę, istotna jest także jego doświadczenie zawodowe i wiedza. Jednak zazwyczaj audyt SEO strony internetowej kończy się otrzymaniem dokumentu tekstowego. W zależności od ilości materiału do oceny oraz wyników końcowych jego objętość będzie różna. Znajduje się w nim dokładna ocena audytowanej strony, wyjaśnienia, wykresy bądź ilustracje, sugerowane rozwiązania, często poparte specjalistycznymi publikacjami. Taki raport składa się zazwyczaj z informacji takich jak: strona internetowa działa, jak widoczna jest w sieci, jej zawartości (tzw. raport on-site). Drugą częścią są informacje dotyczące optymalizacji strony internetowej, co wpływa na to, co jest niezależne, a co może pomóc w lepszym odszukiwaniu jej przez algorytmy (raport off-site).
Jakie są korzyści z audytu SEO?
Decydując się na audyt SEO, trzeba pamiętać, że samo jego wykonanie nie jest równoznaczne z natychmiastową korzyścią dla witryny internetowej. Istotne są przede wszystkim wyniki audytu, jego końcowy raport. Daje on wgląd w wady i zalety strony oraz podpowiada najlepsze sposoby poprawy SEO na stronie. Dopiero zastosowanie się do wskazówek, zoptymalizowanie wskazanych w raporcie elementów może przynieść korzyści dla widoczności strony, ruchu dla niej i przełożyć się na zyski, np. ze sprzedaży. Jest to więc proces, który wymaga czasu, a nie szybkie rozwiązanie. Jednak warto, gdyż zalecenia z raportu mogą wpłynąć na działanie strony. Jej szybkość i łatwość poruszania się po niej zawsze jest doceniana przez użytkowników, którzy chętniej z niej korzystają.