By Categories: Analiza konkurencjiTags: , , , , , Możliwość komentowania Analiza konkurencji – jak zrobić ją dobrze – przewodnik krok po kroku została wyłączona

Analiza konkurencji służy do lepszego zarządzania własną działalnością. Jeżeli wiesz, co robi konkurencja, to możesz łatwiej ustalić, czym ich przegonić i zyskać nad nimi przewagę.

Aby dobrze prowadzić rozwój swojego przedsiębiorstwa albo żeby wiedzieć, czy w ogóle opłaca się je założyć, musisz wykonać analizę konkurencji. Jak zatem dobrze wykonać analizę konkurencji? To właśnie zostanie w prosty sposób opisane poniżej.

Czym jest dokładnie analiza konkurencji?

Chcesz wykonać analizę konkurencji? Pomożemy Ci i wyślemy gotowy raport. Sprawdź>>

Analiza konkurencji, to po przegląd działania konkurencyjnych firm. Dokładne opisanie wszystkiego, co jej dotyczy, czyli produktów/usług, cen, strategii marketingowej, działalności w mediach społecznościowych, jakości obsługi klienta i wielu innych spraw pozwoli Ci wyciągnąć z tych informacji wnioski dla siebie. To jedno z podstawowych narzędzi do poprawnego zarządzania rozwojem i działaniem swojej firmy. Właśnie dlatego należy taką analizę zawsze przeprowadzić przed rozpoczęciem nowej działalności, powtarzać za każdym razem, gdy modyfikujesz swój wyrób/usługę, a także wykonywać co najmniej raz do roku, aby pozostawać w kontakcie z konkurencją i móc reagować na jej rozwój i nowe próby przejęcia większej części rynku.

Jak przeprowadzić analizę konkurencji krok po kroku

Przeprowadzenie analizy konkurencji polega na zebraniu informacji i wyciągnięciu z nich odpowiednich wniosków. Aby ją wykonać możesz posłużyć się pięcioma poniższymi krokami.

  1. Ustal, jakich masz konkurentów

To pierwsze zadanie, jakie przed Tobą stoi. Nie jest ono trudne, ale wiele osób zapomina o części konkurencji, która nie jest tą bezpośrednią. Konkurencję dzielimy właśnie na typu takie jak:

  • konkurencja bezpośrednia;
  • konkurencja pośrednia;
  • konkurencja substytucyjna.

Konkurencja bezpośrednia to te przedsiębiorstwa, które oferują produkt lub usługę dokładnie taką samą lub bardzo podobną. Konkurencja pośrednia to ci, którzy oferują inne towary czy usługi służące temu samemu celowi. Konkurencja substytucyjna to inne firmy, które oferują zupełnie coś innego, ale rywalizują o tych samych klientów, którzy mają ograniczone zasoby finansowe oraz czasowe i nie są w stanie korzystać ze wszystkiego naraz.

  1. Zbierz informacje o konkretnych konkurentach

W tym kroku powinieneś zebrać, jak najwięcej informacji o konkurencji, dzieląc je na kilka działów:

  • produkty/usługi – oceń je i porównaj z Twoimi;
  • ceny – jakie ceny ma konkurencja, jakie rabaty oferuje klientom, z czego wynikają ich ceny;
  • miejsce – gdzie produkty/usługi konkurencji są dostępne;
  • reklama – jaka jest strategia reklamowa konkurencji;
  • zarządzanie treścią – jak dobrze konkurencja wykorzystuje kanały, takie jak własna strona internetowa, media społecznościowe, katalogi i tym podobne;
  • opinie – to ważny punkt, z którego możesz się dowiedzieć dlaczego konsumenci wybierają konkurencyjny produkt/usługę oraz co im w nim przeszkadza;
  • zarządzanie firmą – jak konkurencyjne przedsiębiorstwo jest zorganizowane, jak dużo ludzi zatrudnia, jak im płaci;
  • współpracownicy – z kim konkurencja kooperuje i z czyich usług korzysta – dostawcy mediów, dostawcy materiałów, firmy kurierskie i tym podobne.
  1. Poszukaj mocnych i słabych stron u konkurencji

Tutaj dobrze jest zastosować system oceniania i przyznawać punkty każdej z powyżej wymienionych kategorii każdemu konkurencyjnemu przedsiębiorstwu. Pamiętaj także, aby przyznać je także sobie, dzięki czemu będziesz mógł się porównać z innymi. Tam, gdzie konkurencja jest najmocniejsza lub najsłabsza, zapisz krótkie omówienie dlaczego tak się dzieje.

  1. Opisz to, co jest Twoją przewagą nad konkurencją

To powinno być widoczne po przeanalizowaniu powyższych punktów. Przewaga taka powinna być przez Ciebie wykorzystana do maksimum i należy ją powiększać oraz podkreślać na każdym kroku.

  1. Przeprowadź analizę SWOT

Po zebraniu wszystkich dostępnych danych na temat Twojej konkurencji, musisz zrobić podsumowującą wszystko analizę. Pozwoli Ci to na odpowiedź na pytania takie jak:

  • Co jest mocną stroną Twojej działalności?
  • Co jeszcze możesz poprawić w swoim przedsiębiorstwie?
  • Gdzie są nisze rynkowe, które możesz zagospodarować?
  • Jakie są nowe trendy i przewidywane zmiany na rynku, do których powinieneś się przygotować?

SWOT to skrót od angielskich słów strengths, weaknesses, opportunities, threats, czyli mocne strony, słabości, szanse i zagrożenia.

Chcesz, abyśmy wykonali dla Ciebie analizę konkurencji i przesłali Ci raport? Zobacz tutaj>>

Do czego możesz wykorzystać analizę konkurencji?

Dokładne przeprowadzenie analizy konkurencji spowoduje, że będziesz dysponował bardzo dokładną wiedzą na temat działania całej branży. Z takich informacji wynikają bardzo istotne rzeczy. Po pierwsze: możesz określić na czym polega Twoja przewaga nad konkurencją i na przykład podkreślać to w reklamach. Będziesz także wiedział, jakie nowości ma konkurencja i pozwoli Ci to na odpowiednią reakcję na ich działania. Wnioski możesz również wyciągnąć z kłopotów konkurencji. Powinieneś wtedy sprawdzić, czy nie grożą one Tobie i wdrożyć działania zabezpieczające.

Przeprowadzenie analizy konkurencji przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań w celu stworzenia nowej firmy, pozwoli Ci uniknąć wielu błędów, które często popełniają początkujący przedsiębiorcy lub tacy wchodzący w nową branżę. Jeżeli w wyniku tej analizy ocenisz, że rynek jest zbyt trudny, to dzięki temu uniknąłeś strat, jakie przyniosłoby Twoje przedsiębiorstwo w wyniku działania na rynku w warunkach bardzo silnej konkurencji. Jeżeli konkurencja jest bardzo mocna to musisz to także uwzględnić planując swój budżet na działania marketingowe i reklamowe.