Nie da się obecnie odnieść sukcesu bez marketingu. Nie wystarczy założyć firmę, stworzyć stronę i liczyć, że klienci sami zaczną przychodzić. Trzeba ich zachęcić! I to nie w przypadkowy sposób.
Co to jest strategia marketingowa?
Strategia marketingowa nie jest czymś przypadkowym. To zestaw technik oraz zasad postępowania, które firma powinna wdrożyć, jeśli chce osiągnąć swoje cele biznesowe. Można na nią spojrzeć jak na plan, który pozwala na zbudowanie rozpoznawalności marki, zwiększenie sprzedaży produktu lub usługi. Jest niezbędna zarówno w początkującym przedsiębiorstwie, jak i w już działającej firmie. Ułatwia pracę nad widocznością marki, nowymi produktami lub usługami, porządkuje działania i skoncentrowanie się na najważniejszych celach. Dobrze prowadzona strategia to:
- strona internetowa;
- obecność w social mediach;
- relacje z klientami;
- pozycjonowanie treści.
Czy strategia marketingowa jest konieczna?
Nie ma zasad mówiących, że musisz mieć opracowaną strategię marketingową. Jednak jeśli zależy Ci na sukcesie, najlepiej ją mieć. Jej opracowanie, zapisanie i wdrażanie w odpowiednich momentach wpływa na postrzeganie marki oraz zyski. Nad poprawnością całego procesu mogą pracować doświadczeni specjaliści od marketingu lub agencje marketingowe. Za najważniejsze zalety strategii marketingowej uchodzą:
- ograniczenie kosztów pozyskania nowych klientów, poprzez zdefiniowanie grupy docelowej, kanałów komunikacji z nią (poprawia to zyski);
- uporządkowanie procesów oraz działań marketingowych, poprzez określenie głównych zadań, celów firmy, jak również całość przekazu pomiędzy marką a klientem, kontroluje etapy lejka sprzedażowego;
- dbanie o pozycjonowanie strony, wyróżnianie jej na tle konkurencji, dbanie o jednolity wizerunek marki i jej rozpoznawalność wśród grupy docelowej.
Początek strategii marketingowej
Pierwszy etap strategii marketingowej to stworzenie dokumentu tekstowego tzw. brief kreatywny. Będzie on zawierał najważniejsze informacje o strategii marketingowej oraz jej celach. Tworzony jest przy współpracy ze specjalistami od marketingu i przybiera postać kwestionariusza, w którym znajdują się najważniejsze informacje:
- dane o firmie, rodzaj firmy, branża;
- grupa docelowa, do której chce się dotrzeć i kanały komunikacji;
- zalety i wady posiadane przez firmę;
- elementy wyróżniające konkurencję w branży;
- cele firmy oraz punkty pozwalające na uzyskanie informacji, że zostały osiągnięte;
- korzyści dla klienta z kontaktu z marką.
Brief stworzony w wewnętrznym lub zewnętrznym zespole marketingowym może mieć kilkanaście stron, może być także krotki. Najważniejszy jest, aby cele, które postawi sobie firma, były mierzalne, osiągalne, konkretne, znaczące oraz określone w czasie (metoda Smart). Chcąc zwiększyć sprzedaż, warto sprecyzować, np. w 2024 roku sprzedamy 500 ebooków więcej miesięcznie, zamiast lakonicznego: sprzedamy więcej niż rok temu.
Forbes około 10 lat temu opublikował szablon planu marketingowego, który posiada około 4 miliony wyświetleń. Przedstawia on, jak zrealizować 15 najważniejszych części strategii marketingowych, są to:
- Streszczenie
- Docelowa grupa klientów
- Unikalna propozycja sprzedaży
- Strategia cen i pozycjonowania
- Plan dystrybucji
- Twoje oferty
- Materiały marketingowe
- Strategia promocji
- Strategia marketingowa online
- Strategia konwersji
- Wspólne przedsięwzięcia i partnerstwa
- Strategia rekomendacji
- Strategia podnoszenia cen transakcyjnych
- Strategia przechowywania
- Projekcje finansowe
Określenie grupy docelowej
Najważniejszym elementem strategii marketingowej jest określenie grupy docelowej. Kierowanie marketingu do grupy niezainteresowanej lub odległej nie przyniesie zysku. Określając ją, należy wziąć pod uwagę branżę, w której działa firma, kryteria geograficzne, demograficzne. Sprzedając np. maszyny produkcyjne, zawęża się za grupę docelową do przedsiębiorstw, które mają określone potrzeby i dochody. Prywatna osoba o przeciętnym budżecie nie zdecyduje się na zakup maszyny, więc marketing nie powinien być kierowany do niej. Posiadanie zdefiniowanej grupy ułatwia personalizowanie reklam w Google Ads, bannerów i dobór value leadów w lejku sprzedażowym, a tym samym zwiększa zyski. Istotne jest też kryterium demograficzne, ponieważ określa kanał komunikacji.
Kanał komunikacji z klientami
Mając określoną grupę docelową, już wiadomo jakich kanałów komunikacji można używać, prowadząc działania marketingowe. Zawsze trzeba pamiętać, że ich podstawową cechą jest komunikowanie się z odbiorcami. Niezależnie od wybranego kanału ma on mówić do klienta, przemawiać do jego zainteresowań. Na tym etapie łączy się z grupą docelową, ponieważ w zależności od wieku klient będzie zainteresowany innym przekazem. Strony internetowe, blogi, e-maile, Facebook, Twitter, chaty trafiają przede wszystkim do odbiorców w średnim wieku i starczych. Z kolei TikTok, Instagram, Youtube, aplikacje na telefon audio i video, np. filmiki, podcasty, atrakcyjne szczególnie dla młodszych grup wiekowych częściej trafiają do młodych osób i nastolatków. Określenie kanału wpływa również na formę prezentacji reklamy, np. dostosowanie kampanii do ekranu telefonu, iPada, komputera. W strategii marketingowej może znaleźć się też marketing tradycyjny: telemarketerzy, przedstawiciele handlowi, ulotki reklamowe.
Dokument określający strategię marketingową powinien być w każdej firmie, małej i dużej. Powinien być używany. Konsekwentne stosowanie zapisanych w nim działań marketingowych ułatwia realizowanie celów: zarobkowych, promocyjnych marki. Nie jest to proces prosty i wymaga pomocy specjalistów oraz ciągłej analizy danych, jednak wydatnie przedkłada się na pozycje firmy w Internecie.
Chcesz wykonać analizę konkurencji? Pomożemy Ci i wyślemy gotowy raport. Sprawdź>>